BankID
Din digitale legitimasjon. Bruk den til innlogging og signering i mobil- og nettbank. Du kan også bruke din BankID på en rekke andre nettsider, portaler og tjenester. BankID er også tilgjengelig som app for iPhone og Android.
BankID kodebrikke
Denne bruker du hver gang du skal logge inn i mobil- og nettbank. Du må ha kodebrikken tilgjengelig for å få de nødvendige koder for å logge inn, i tillegg må du huske ditt valgte passord.
Kunder under 15 år kan også få BankID brikke, med samtykke fra foreldre/verger.
BankID-app
BankID-app er en app du kan laste ned på mobiltelefonen din, som gjør både innlogging og signering med BankID enda enklere og tryggere. Med appen kan du identifisere deg helt uten at du behøver å finne frem kodebrikken.
BankID-app er ekstra trygt fordi du også kan beskytte telefonen med en kode og fordi du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. Ikke minst har du telefonen i nærheten.
BankID-app vil ta på sikt ta over for BankID på mobil, som vil bli faset ut gradvis fra høsten av.
Slik kommer du i gang med BankID
Last ned BankID-app'en på din mobil
BankID-app er tilgjengelig på iPhone og Android
iPhone – du må ha iOS 12 eller nyere
Android – du må ha Android 6 eller nyere
Klikk her for å laste ned BankID-app til iPhone
Klikk her for å laste ned BankID-app til Android
Slik aktiverer du BankID-app med kodebrikke
Slik aktiverer du BankID-app med BankID på mobil
Slik aktiverer du BankID-app med kode på SMS/e-post
Slik logger du inn med BankID-app
- Velg BankID, ikke BankID på mobil
- Velg BankID-app som metode
- Godkjenn varsel på telefonen
- Bekreft innloggingen med ditt personlige passord
Spørsmål og svar om BankID-app
Hva gjør jeg hvis aktivering feiler?
For å kunne aktivere og ta i bruk BankID-appen, så må du ha en aktiv BankID-brikke fra før og du må huske ditt personlige passord.
Dersom du har BankID-brikke fra oss, så ta kontakt med oss på tlf 72 83 00 00.Må jeg fortsatt ta vare på BankID-brikken?
Jeg får ikke BankID-app som et alternativ ved innlogging!
Må jeg alltid bruke mitt personlige passord når jeg bruker BankID-app?
Kan jeg aktivere BankID-app på en telefon med utenlandsk operatør/SIM-kort?
Kan jeg fortsatt bruke BankID på mobil?
BankID på mobil
NB! Fra og med 1. september vil vi ikke kunne aktivere nye tilganger til BankID på mobil. Det betyr at hvis du bytter mobilabonnement, skifter SIM-kort eller kjøper ny mobil med eSIM etter 1. september, vil du også miste tilgangen til BankID på mobil.
Med BankID på mobil slipper du å ha kodebrikken med deg overalt, og du fikser alt fra mobilen. Alt du trenger å huske på er en 4-sifret kode.
Husk: I mobilbanken kan du også logge deg inn og betale med Touch ID, FaceID eller personlig kode.
Avtale om BankID
Avtale om BankID beskriver avtalevilkår for BankID. Denne versjonen av avtalen vil være gjeldene fra 01. 01. 2023 dersom du aksepterte en tidligere versjon av avtalen da du bestilte BankID fra Nidaros Sparebank.
BankID agreement
The BankID agreement describes terms of use for BankID. This version of the agreement will take effect on 01. 01. 2023 if you accepted an earlier version when you ordered BankID from Nidaros Sparebank.